Walka z duchem ubóstwa. Wychodzenie z mentalności ubóstwa. Szkoła Uwolnienia „Orły Wojny”
Przypowieści Salomona 9,15: Mienie bogacza jest jego twierdzą; ubóstwo ubogich jest ich zgubą.
„Proszę
cię o dwie rzeczy; nie odmów mi, zanim umrę: Oddal ode mnie
fałsz i słowo kłamliwe; nie nawiedź mnie ubóstwem, ani nie
obdarz bogactwem, daj mi spożywać chleb według mojej potrzeby,
abym, będąc syty, nie zaparł się ciebie i nie rzekł: Któż jest
Pan? Albo, abym z nędzy nie zaczął kraść i nie znieważył
imienia mojego Boga” (Przyp.
Sal.30:7-9)
I.
Geneza i cechy charakterystyczne ducha ubóstwa –Żyjemy na upadłym
świecie, gdzie większość ludzi są samotnymi, zranionymi
sierotami. Jest to sieroctwo pierwotne, które nosi każde serce
osoby żyjącej bez Boga na tym świecie. Oprócz tego pogłębia je
fakt zranień ze strony nieobecnych, dysfunkcyjnych ojców. Z chwila
zbawienia (nowo-narodzenia) każdy chrześcijanin zaczyna dopiero
podróż do serca Boga-Ojca, która zaczyna się przez Pana Jezusa,
który sam nazywa się DROGĄ. Dokad? Do poznania miłości i
niezwykłej relacji z Bogiem-Ojcem. Stąd też w kościołach jest
wiele osób, które co prawda „czytają” i intelektualnie wiedzą
o miłości Boga, lecz tej miłości nie doświadczają.
Charakteryzują się ogromnymi deficytami Bożej miłości,
nieznajomością Boga jako dobrego ojca oraz jako Źródła naszego
zaopatrzenia- jest to wtórne sieroctwo duchowe, za którym stoi duch
niewolnictwa oraz mentalność ubóstwa oraz własna (legalistyczna)
sprawiedliwość;
II.
Związek pomiędzy sercem sierocym a duchem ubóstwa
Ew.
Jana 15, 1-8, 15-17 Synostwo→przecinanie-→karcenie-→pozbawianie
nas niezależności sieroty→przynoszenie owocu na chwałę Ojca
Synowie
a niewolnicy (sieroty)
1.
Synowie znają serce Ojca i słyszą głos Ducha
Świętego→niewolnicy znają reguły i zasady
2.
pragną znaleźć się w totalnej zależności (zaufaniu) od
Ojca→niewolnicy są niezależni, opierają się na samych siebie
(budują samo-sprawiedliwość; pracują dla Boga)
3.
Synowie mogą prosić o cokolwiek i są w tym odważni--→niewolnicy
liczą na „zapłatę” wedle wypracowanych zasług; nie proszą
Ojca – starają się sami coś „wypracować” (sydrom starego
brata z Przypowieści o synu marnotrawnym); charakteryzuje ich
minimalizm albo „wyrobnictwo”; nie znają łaski;
4.
Synowie poddają się Ojcu w procesie
oczyszczania/przecinania/karcenia, bo wiedzą, że to służy ich
dobru--→niewolnicy są hardzi i pyszni; nie poddają się procesowi
uleczenia duszy i transformacji, lecz są „zabunkrowani” -
przywdziewają maski pozorów religijnych.
Ks.
Liczb 13,1-33 (w.25); 14,1-38
Droga
od niewolnictwa (ślepego posłuszeństwa opartego na strachu) do
posłuszeństwa z miłości (do bycia synem); nasze wychodzenie z
Egiptu do ziemi obiecanej
Cechy
ludzi o mentalności ubóstwa:
1.
strach, który wyolbrzymia trudności;
2. niewiara w możliwości
zdobycia nowych przestrzeni (ziemi obiecanej);
3. poczucie niższości
– czucie się robakiem, nikim;
4. porównywanie się z innymi na
swoja niekorzyść – inni są silni i wspaniali, a ja jestem
„robak”(żuczek);
5. serce pełne zwątpienia i lęku;
6. brak
Bożej wizji – poleganie na tym, co widzialne (zmysłowe);
7. brak
marzeń – postawa minimalistyczno – zachowawcza;
8. myślenie
tylko o sobie, a nie innych (jak możemy ich obdarować), nie o
pokoleniach (jaką drogę utorujemy swoim dzieciom, wnukom, itp.)
Polecam książkę Billa Johnsona, Erica Johnsona Momentum.
Wychodzenie
z ubóstwa to wychodzenie z mentalności niewolników, o sierocym
sercu do mentalności synów królewskich (książka
Krisa Valltona, Królewski
styl. Jak
żebrak stał się księciem. Opowiada
o drodze Krisa (i każdego z nas) od sierocego, zranionego serca
pełnego lęków i myślenia wedle ducha ubóstwa do pozycji i
autorytetu dziecka Króla.
III.
Kultura, w
której żyjemy jest także kulturą niedostatku „nigdy dość”-
karmi ducha ubóstwa
„Doświadczamy
niedostatku, ponieważ żyjemy nim.(...)Ten wewnętrzny stan
niedostatku, ten sposób myślenia zorientowany na brak
jest
źródłem naszych zazdrości, naszej chciwości, naszego
uprzedzenia i
sporów, które toczymy z życiem.(…) Martwienie się niedostatkiem
to wersja stresu pourazowego naszej kultury.”(Brene
Brown, Z wielka odwagą, s. 33,34)
Symptomy
takiego myślenia: 1. chęć bycia doskonałym przy jednoczesnej nie
akceptacji swoich słabości (celebryci, reklamy, idealne ciała,
standardy życia materialnego, itp.); myślenie o sobie
„niewystarczający, by...” - jest to forma porównywania się,
która doprowadza nas do frustracji i złego myślenia o sobie; 2.
zamartwianie się o byt powszedni i lęk, że ….(np. trzeba się
zabezpieczyć na starość, o to, że stracę pracę); czarne
scenariusze zamiast ufności i radości życia;3. ciągłe odczuwanie
braku i frustracja tym spowodowana oraz idący za tym brak
wdzięczności za to, co mamy; 3. wstyd przed własną
przeciętnością, przed byciem niezauważonym, nieważnym, by stać
się godnym miłości, mieć poczucie przynależności i sensu życia.
Źródłem
niedostatku są:
niskie i zniszczone poczucie wartości – sieroce serce;
-mocno
zachwiane poczucie bezpieczeństwa – zranione serca wskutek
przeżytych traum z przeszłości (pokolenie wojny, atak
terrorystyczny, itp.)
-społeczeństwo
bezrobocia – gdzie odbieramy sygnały, że jesteśmy
niewystarczająco dobrzy; pracujemy poniżej naszego potencjału,
itp.
-brak
zaangażowania – „Czy wszyscy walczą o to, by zostać
zauważonymi i usłyszanymi? Postawa pt. to ja rezygnuję z owego
„wyścigu”, co jest równoznaczne z biernością;
IV.
Jak pokonać
tego ducha ubóstwa oraz wyjść z mentalności sieroty/niewolnika,
by wrosnąć w mentalność syna?
1.
Ustal, co jest korzeniem ubóstwa; Jak.4,7
2.
Pokutuj z własnych grzechów, małżonka, rodziców i Twoich
przodków, którzy otworzyli drzwi dla przekleństwa ubóstwa oraz
niedostatku, długu i trudności finansowych (ciągłych); zamknij te
drzwi-złam wszelkie przekleństwa (także samo-przekleństwa, które
rzucałem na siebie przez nierozważną mowę)-egzekwuj doskonałe
dzieło krzyża
3.
Sianie – moja historia; sianie w trakcie głodu-wdowa z Sarepty;
4.
Dawanie 2 Kor. 9, 6-14 – dziesięcina+więcej (daniny, jałmużny)
do lokalnego Kościoła oraz w życie ludzi lub służb– moje
świadectwo -robię to dla siebie, by
złamać lęk
przed tym, że mi nie starczy; Dawanie jest najlepszą formą
ćwiczenia się w zaufaniu Bogu/ w wierze Panu, bo dotyka sedna
naszego bytu, a mianowicie finansów; jeśli nie zdołamy zaufać
Panu w tej małej sprawie, jaką są pieniądze (Łuk.16,1-13) to jak
Pan nam powierzy rzeczy większe? Łamanie tej mentalności jest
bolesne (jak przecinanie gałęzi w ogrodzie), ale cel jest godny
tego-obfitowanie, przynoszenie większego owocu;
5.
Wyrastanie z ducha sierocego (stawanie w prawdzie -uleczenie
zranionego serca, uwolnienie, itp.) a wzrost w tożsamości dziecka
Bożego/synostwa (w Jezusie Chrystusie);-sianie Słowa Bożego
odnośnie naszej tożsamości.
6.
Istnieje związek pomiędzy złamaniem ducha ubóstwa poprzez dawanie
i dzielenie się dobrami materialnymi a sferą namaszczenia.
Wystarczy zobaczyć to w Dziejach Apostolskich od rozdz. 2, 42-47;
kiedy pierwszy Kościół w Jerozolimie złamał ducha ubóstwa (m.
in. poprzez sprzedawanie swoich posiadłości i dzielenie środków
między siebie) wtedy uwolniona została sfera nadprzyrodzonych
znaków i cudów.
7.
Szukanie Królestwa Bożego i Jego sprawiedliwości – Mat.6,33
8.
Pomaganie biednym;
9.
Płacenie podatków – Mk.12,17
10.
Walcz z duchem pytona, który może dławić twoje finanse
(podręcznik 401 Józefa Jasińskiego, s.92-102)
- Przykłady złamania ducha ubóstwa w Afryce – złamanie cykli ubóstwa-przekleństwo-głoszenie o dawaniu wśród żebraków;-wdowi grosz – ofiara boli, ale jest pochwalona przez Pana Jezusa-siej, nawet we łzach, a będziesz zbierał – z radością – Psalm 126.
- Pytanie Ducha Świętego – ile posiać (na czyjaś służbę,? itp)Czy ogarnia nas przerażenie, że usłyszymy od Ducha Świętego nie to, co byśmy chcieli np. o daniu więcej niż mamy?albo oddanie wszystkiego, co w portfelu?Co wtedy robimy?
Materiałyze Szkoły Uwolnienia Zielona
Góra 2018.12.08. ( Mirek Kujawa)
UBÓSTWO
JAKO PRZEKLEŃSTWO
Bieda,
ubóstwo – pojęcie
ekonomiczne i
socjologiczne
opisujące stały brak dostatecznych środków materialnych dla
zaspokojenia potrzeb jednostki, w szczególności w zakresie
jedzenia, schronienia, ubrania, transportu oraz podstawowych potrzeb
kulturalnych
i społecznych. Ubóstwo stanowi zagrożenie dla realizacji celów lub zadań życiowych
i społecznych. Ubóstwo stanowi zagrożenie dla realizacji celów lub zadań życiowych
KORZENIE
UBÓSTWA
- GRZECH
I Mojż.
3:17 A do Adama rzekł: Ponieważ usłuchałeś
głosu żony swojej i jadłeś z drzewa,
z którego ci zabroniłem, mówiąc: Nie wolno ci jeść z niego, przeklęta niech będzie ziemia
z powodu ciebie! W mozole żywić się będziesz z niej po wszystkie dni życia swego! (18): Ciernie i osty rodzić ci będzie i żywić się będziesz zielem polnym. (19): W pocie oblicza twego będziesz jadł chleb, aż wrócisz do ziemi, z której zostałeś wzięty; bo prochem jesteś
i w proch się obrócisz. (20): I nazwał Adam żonę swoją Ewa, gdyż ona była matką wszystkich żyjących.
z którego ci zabroniłem, mówiąc: Nie wolno ci jeść z niego, przeklęta niech będzie ziemia
z powodu ciebie! W mozole żywić się będziesz z niej po wszystkie dni życia swego! (18): Ciernie i osty rodzić ci będzie i żywić się będziesz zielem polnym. (19): W pocie oblicza twego będziesz jadł chleb, aż wrócisz do ziemi, z której zostałeś wzięty; bo prochem jesteś
i w proch się obrócisz. (20): I nazwał Adam żonę swoją Ewa, gdyż ona była matką wszystkich żyjących.
IV Mojż.
4:11 (Kain) Bądź więc teraz przeklęty na
ziemi, która rozwarła paszczę swoją, aby przyjąć z ręki twojej
krew brata twego. (12):
Gdy będziesz uprawiał rolę, nie da ci już plonu swego. Będziesz
tułaczem i wędrowcem na ziemi.
- PRZEKLEŃSTWA za nieposłuszeństwo
V Mojż.
28:15–68 (17): Przeklęty będzie twój
kosz i twoja dzieża. V Mojż. 27:15-26
- BUNT, CZARY, BAŁWOCHWALSTWO
II Mojż.
20:3 Nie będziesz miał innych bogów obok
mnie. (4): Nie czyń
sobie podobizny rzeźbionej czegokolwiek, co jest na niebie w górze,
i na ziemi w dole, i tego, co jest w wodzie pod ziemią. (5):
Nie będziesz się im kłaniał i nie będziesz im służył, gdyż
Ja Pan, Bóg twój, jestem Bogiem zazdrosnym, który karze winę
ojców na synach do trzeciego i czwartego pokolenia tych, którzy
mnie nienawidzą.
- GRZECHY SEKSUALNE, ROZWIĄZŁE KOBIETY, CUDZOŁÓSTWO, PROSTYTUCJA
PRZYP.
6:26 gdyż nierządnicę można zgodzić za
bochenek chleba, lecz cudzołożna żona przyprawia o cenne życie.
Przyp. 29:3 Kto kocha
mądrość, sprawia radość ojcu, lecz kto obcuje z nierządnicami,
trwoni majątek.
- PRZEKLEŃSTWO BĘKARTA
V
MOJŻ. 23:3 Nie może wejść do
zgromadzenia Pańskiego ten, kto jest z nieprawego łoża. Również
dziesiąte pokolenie po nim nie może wejść
do zgromadzenia Pańskiego. Tak około 300 LAT
OSOBY Z TYM PRZEKLEŃSTWEM NIE DOŚWIADCZAJĄ BŁOGOSŁAWIEŃSTWA.
- UZALEŻNIENIA
Przyp.
Sal. 23:21 …..gdyż pijak i żarłok
ubożeją, a ospali chodzą w łachmanach.
- LENISTWO, ZWLEKANIE
Przyp.
24:33 Trochę się prześpisz, trochę
podrzemiesz, trochę założysz ręce, aby odpocząć, (34):
a wtem zaskoczy cię ubóstwo jak włóczęga i niedostatek jak
zbrojny mąż.
Przyp.
6:10 Jeszcze trochę pospać, trochę
podrzemać, jeszcze trochę założyć ręce, aby odpocząć. (11):
Tak zaskoczy cię ubóstwo jak zbójca i niedostatek, jak mąż
zbrojny.
- NIEPRZYJMOWANIE KARCENIA
Przyp.
13:18 Ubóstwo i hańba spada na tego, kto
się wyłamuje z karności; lecz kto zważa na karcenie, ten jest
czczony.
- ZŁE ZNAJOMOŚCI, PODĄŻANIE ZA PRÓŻNYMI LUDŹMI
Przyp.
13:20 Kto obcuje z mędrcami, mądrzeje, lecz
kto się brata z głupcami, temu źle się wiedzie.
Przyp.
28:19 Kto uprawia swoją rolę, ma chleba pod
dostatkiem; lecz kto ugania się za nicościami, cierpi niedostatek.
- UMIŁOWANIE PRZYJEMNOŚCI
Przyp.
21:17 Popada w nędzę, kto lubi zabawy, a
kto lubi wino i olejek, nie wzbogaci się. Łuk
15:13 A po niewielu dniach młodszy syn
zabrał wszystko i odjechał do dalekiego kraju,
i tam roztrwonił swój majątek, prowadząc rozwiązłe życie. (14): A gdy wydał wszystko, nastał wielki głód w owym kraju i on zaczął cierpieć niedostatek.
i tam roztrwonił swój majątek, prowadząc rozwiązłe życie. (14): A gdy wydał wszystko, nastał wielki głód w owym kraju i on zaczął cierpieć niedostatek.
- CHCIWOŚĆ, POWSTRZYMYWANIE DOBRA
Przyp.
11:24 Jeden daje hojnie, lecz jeszcze więcej
zyskuje; inny nadmiernie skąpi i staje się tylko uboższy. (26):
Kto chowa zboże, tego ludzie przeklinają, lecz błogosławieństwo
spoczywa na głowie tego, kto je sprzedaje.
- OKRADANIE BOGA brak dziesięcin
Mal. 3:8
Czy człowiek może oszukiwać Boga? Bo wy mnie oszukujecie! Lecz wy
pytacie:
W czym cię oszukaliśmy? W dziesięcinach i daninach. (9): Jesteście obłożeni klątwą, ponieważ mnie oszukujecie, wy, cały naród. (10): Przynieście całą dziesięcinę do spichlerza, aby był zapas w moim domu, i w ten sposób wystawcie mnie na próbę! - mówi Pan Zastępów - czy wam nie otworzę okien niebieskich i nie wyleję na was błogosławieństwa ponad miarę. (11): I zabronię potem szarańczy pożerać wasze plony rolne, wasz winograd zaś w polu nie będzie bez owocu - mówi Pan Zastępów. (12): Wszystkie narody będą was nazywać szczęśliwymi, bo będziecie krajem uroczym - mówi Pan Zastępów.
W czym cię oszukaliśmy? W dziesięcinach i daninach. (9): Jesteście obłożeni klątwą, ponieważ mnie oszukujecie, wy, cały naród. (10): Przynieście całą dziesięcinę do spichlerza, aby był zapas w moim domu, i w ten sposób wystawcie mnie na próbę! - mówi Pan Zastępów - czy wam nie otworzę okien niebieskich i nie wyleję na was błogosławieństwa ponad miarę. (11): I zabronię potem szarańczy pożerać wasze plony rolne, wasz winograd zaś w polu nie będzie bez owocu - mówi Pan Zastępów. (12): Wszystkie narody będą was nazywać szczęśliwymi, bo będziecie krajem uroczym - mówi Pan Zastępów.
Ageusz
1:5 Niedbałość o
dom Boży Otóż
teraz tak mówi Pan Zastępów: Zważcie, jak się wam powodzi! (6):
Siejecie wiele, lecz mało zbieracie, jecie, lecz nie do syta,
pijecie, lecz nie gasicie pragnienia, ubieracie się, lecz nikt nie
czuje ciepła; a kto pracuje by zarobić, pracuje dla dziurawego
worka. (7): Tak mówi
Pan Zastępów: Zważcie, jak się wam powodzi! (8):
Idźcie w góry, sprowadźcie drzewo i budujcie dom, a upodobam go
sobie i ukażę się w nim w chwale - mówi Pan! (9):
Liczyliście na wiele, lecz oto jest mało, a gdy to przynieśliście
do domu, zdmuchnąłem to. Dlaczego? - mówi Pan Zastępów. Z powodu
mojego domu, który leży w gruzach, podczas gdy każdy z was
gorliwie krząta się koło własnego domu. (10):
Dlatego niebo zatrzymało swoją rosę nad wami, a ziemia zatrzymała
swoje plony. (11):
Sprowadziłem też posuchę na kraj i na góry, na zboże, na moszcz
i oliwę, na wszystko, co ziemia wydaje, na ludzi i bydło, i na
wszelką pracę rąk.
- KRADZIEŻ, RABUNEK, OSZUSTWO – przynoszą przekleństwo
- PRZEKLINANIE UBOGICH, ODMAWIANIE SPRAWIEDLIWOŚCI UBOGIM
Przyp.
21:13 Kto zatyka ucho na krzyk ubogiego, nie
będzie wysłuchany, gdy sam wołać będzie.
Przyp. 22:22 Nie okradaj nędzarza, gdyż
jest nędzarzem, nie depcz ubogiego
w sądzie, (23): gdyż Pan broni ich sprawy i pozbawia życia tych, którzy ich krzywdzą. II Mojż. 23:6 Nie wpływaj na wyrok, jaki się należy ubogiemu, który się zwraca do ciebie
w swojej sprawie.
w sądzie, (23): gdyż Pan broni ich sprawy i pozbawia życia tych, którzy ich krzywdzą. II Mojż. 23:6 Nie wpływaj na wyrok, jaki się należy ubogiemu, który się zwraca do ciebie
w swojej sprawie.
- ANTYSEMITYZM I Mojż. 27:29 …..Kto ciebie przeklinać będzie, niech będzie przeklęty, a kto tobie błogosławić będzie, niech będzie błogosławiony.
Dz.Ap.
20:35 Pan Jezus, który powiedział:
Bardziej błogosławioną rzeczą jest dawać
aniżeli brać. I
Kor. 9:11 Jeżeli my dla was dobra duchowe
posialiśmy, to cóż wielkiego, jeżeli wasze ziemskie dobra żąć
będziemy?
Komentarze
Prześlij komentarz